Ami a regénybe nem fér bele

Író a városban

Író a városban

Macskák, kutyák és vadlibák - zajlik az offline lét

2019. november 24. - VirágE

Ahogy azt kiírtam az összesminden Facebook oldalamra, elmentem egy hónap digitális detoxra, vagyis december 8-ig nem megyek fel az oldalra, nem nézek körül, és nem posztolok semmit. Több dologra nem számítottam, az egyik, hogy a közlési kényszeres ember digitális detox alatt feszt blogbejegyzéseket fogalmaz a napi teendők közben, aztán le is ül írni (a Facebook előtt több blogom is volt, hálistennek mindet letöröltem). A másik, amire nem számítottam, hogy elvonási tüneteket fogok tapasztalni.

iphone-3635262_1280.jpg

Függő vagyok, de azért nem kaparom a falat

Rögtön az első nap voltak olyan bevillanásaim, mint a cigiről leszokás közben, ergo valószínűleg az agyam függésközpontja rátekeredett a közösségi médiára. Utána is jártam a dolognak, eddig nem foglalkoztam a témával különösebben, de ahogy láttam, pár éve kezdenek komolyabb tanulmányok megjelenni arról, hogy ugyanolyan szenvedélybetegséggé válhat, mint a játékfüggőség; annyira, hogy az egyik cikkben például azt hiányolták, hogy nincs benne a DSM-V-ben. Valami olyasmi a mechanizmus, hogy az agyban dopamin szabadul fel, ami olyan, mintha jutalmat kapnánk, és ugye hiába érti az ember az irodalmat meg kedveli a komolyzenét, attól még valahol mélyen lakik bennünk egy vadállat, akit kondicionálni lehet, és ami, ha jutalmat kap valamiért, hát, azt csinálni fogja újra. Meg újra. Annyira persze nem vészes a helyzet, mint a cigiről leszokni, nem érzem magam ingerültnek, meg nincsenek testi tünetek, csak egy-két tűszúrásnyi villanás, hogy valami kéne. Mindenesetre elgondolkodtatott a dolog, és az biztos, hogy ha letelik az egy hónap, valahogy korlátozottabban fogom használni az egészet, mint a detox előtt. De egyébként egy új világ nyílt ki. Vagyis egy régi. Azért az életem nagyobb részében nem volt közösségi média.

Jé, fák! Madarak! Könyvek!

img_20191017_175513.jpg

Az első nap sorban álltam az utcán a bankautomatánál, reggel, és amint megláttam, hogy ez legalább öt perc lesz, elő is akartam kapni a mobilomat, hogy megnézzem, mi történt. Ja, mondom, detox. Akkor nem nézzük meg. Szóval elkezdtem bámészkodni. Rájöttem, hogy ősz van, és hogy a park, ami mellett az automata van, tele van öreg fákkal. Figyeltem, hogyan rendezték a bokrokat-cserjéket, a köveket stb., a saját kertem miatt minden zöld területet megnézek, hogy ötletet merítsek. Aztán meghallottam a vadlibákat, és ezúttal meg is néztem, ahogy vonulnak. Zseniális, gondoltam magamnak, hogy ehelyett azt szoktam nézni, hogy a Gizi meg a Géza mit gondol a fogamzásgátlásról vagy a női egyenjogúságról meg a macskák ivartalanításáról. Rögtön aznap újra felfedeztem magamnak az olvasást is. Nekiestem egy hatszáz oldalas könyvnek, egy hétvége alatt végeztem is vele (a kutya és a macskák kezdik megtanulni, hogy ha könyv van a kezemben, annak öléggé sokára lesz vége, és addig nélkülözniük kell a társaságomat). Aztán még egynek, meg még egynek. A detox előtt kevesebbet olvastam, ráadásul képes voltam két fejezet között ránézni a Facebookra, aztán ott maradni egy órára. Mert nehogy lemaradjak valamiről...

Amit fájt nem megosztani (eddig)

img_20191124_130900.jpg

Igazából két ilyen dolog volt. Az egyik a fenti kép, ami ma készült. Kicsit beteg vagyok (régóta, de nem nagyon, csak annyira, hogy az alapfeladatokon kívül semmit nem csinálok;  azért nem volt még Sig se), és ahogy ma hazaértem, és alig vártam, hogy elnyúlhassak a kis gyógyszeremmel aludni, a cirmosabbik macskám úgy döntött, hogy üljek csak szépen meg a fenekemen, mert ő rajtam akar szunyálni. A másik a lenti videó; mindkét cicám ivartalanodott múlt héten (erről írok majd külön bejegyzést), és amikor végre közeledtek egymáshoz, meg már nem fájt nekik egymásra/mellé feküdni, akkor készült a felvétel. Azon túl, hogy nem tudtam ezt a két dolgot megosztani, az fájt nagyon, hogy a messengert nem lehet kikapcsolni. Meg, hogy egyszer-kétszer fel kellett menjek Facebookra, ugyanis kocsit akarok venni, és ott vannak olyan hirdetések, amik máshol nincsenek. Viszont a hirdetéseken kívül semmi mást nem néztem meg, még az értesítéseket sem, és örömmel tapasztaltam, hogy nem is nagyon érdekel az egész. Valójában, azt hiszem, nem vesztek semmit.

 

süti beállítások módosítása